Symphonic Cinema

Symphonic Cinema teams up with New European Ensemble and tours the country with three films.

After many international successes, Symphonic Cinema will tour the Netherlands with the New European Ensemble from March 10, 2022. Symphonic Cinema makes films based on classical music masterpieces. Especially for this tour, the music by Thomas Beijer has now been arranged for the first time for the line-up of the New European Ensemble. Showing are: Firebird (Stravinsky), Daphnis & Chloé (Ravel) and The Echo of Being (Mahler). The tour was made possible by the Kickstart Cultuurfonds.

Symphonic Cinema is a new genre within the international concert and film world, introduced and conceived by Lucas van Woerkum. In this genre, drama films are linked to masterpieces of classical music. In contrast to ‘film in concert’, the music is the inspiration for the images. In a unique way, the film is adapted live to the performance on stage, giving the musicians total artistic freedom.

Lucas van Woerkum: “It is great to tour the Netherlands with Symphonic Cinema right now. Previous concerts appealed to new and younger audiences, which is of great value now that the theaters are reopening. The films with actors Greg Wise (The Crown), Amira Casar (Call me by your Name), Hannah Hoekstra and Gijs Scholten van Aschat, among others, tell the story behind the music in a way that surprises, inspires and dispels the delusion of makes the day. We can’t wait to perform this in front of an audience.”

Artistic Director of the New European Ensemble, Emlyn Stam: “The music on which these films are based is of incredible quality and so are the films. The cross-pollination between music and cinema adds so much value to every concert. With this collaboration, the New European Ensemble wants to show this powerful music to the public in a new way.”

Interview (in Dutch) with Lucas van Woerkum in de Volkskrant

Hoe zou u Symphonic Cinema omschrijven?
Van Woerkum: ‘Als een manier om meesterwerken uit de klassieke orkestmuziek te vertalen naar een dramafilm. Aan veel composities ligt een verhaal ten grondslag, zoals een sprookje of een mythe. Ik heb bijvoorbeeld De vuurvogel van Stravinsky en Daphnis et Chloé van Ravel verfilmd, met acteurs als Hannah Hoekstra en Gijs Scholten van Aschat.’

Hoe gaat u te werk?
‘Eerst kijk ik of een partituur verfilmbaar is. Een Beethoven-symfonie zal ik niet gauw doen, de structuur van die muziek leent zich slecht voor de spanningsboog van een film. Maar De vuurvogel en Daphnis et Chloé zijn van oorsprong allebei balletmuziek. Ik vervang de ene visuele component door een andere.

‘Ik begin altijd met het maken van een ‘visual score’: een tijdlijn met muzikale sleutelmomenten. Daarna bedenk ik wat ik wil toevoegen aan het oorspronkelijke verhaal. De vuurvogel is een Russisch sprookje dat je in een paar zinnen kunt vertellen, veel te weinig dus voor een uur film. Vaak vervlecht ik door het script een persoonlijke fascinatie. Zo gaat De vuurvogel over familiebanden. Ik heb mezelf de vraag gesteld: wat gebeurt er als iemand uit een gezin wegvalt? Hoe reageren dan de achterblijvers?’

Lees het hele interview hier: https://bit.ly/volkskrant-vanwoerkum